Jak zorganizować ślub w Hiszpanii? + Mój ślub

Chcecie wiedzieć jak zorganizować ślub w Hiszpanii? Uchylę rąbka tajemnicy o tym jak wyglądał mój ślub. Opowiem Wam o organizacji ceremonii i wesela w tym śródziemnomorskim kraju.

Jak zorganizować ślub w Hiszpanii? + Mój ślub

Wyszłam za mąż!

Stało się!

Powiedziałam TAK! A raczej SÍ, bo brałam ślub z Hiszpanem. Po hiszpańsku. W Hiszpanii. Z hiszpańsko-polskimi gośćmi.
Tak naprawdę, to nie było SÍ QUIERO (tak, chcę), a CONSIENTO. W tłumaczeniu na język polski to zgadzać się, zezwalać, dawać przyzwolenie, choć w słowniku znajdziemy również rozpieszczać i znosić… pewnie nie bez powodu. 😉

Odpowiedzieliśmy tak na pytania zadane nam przez (wybranego przez nas) Concejal de Igualdad, Derechos Sociales y Políticas Inclusivas, czyli Radnego ds. Równości, Praw Społecznych i Polityki Integracyjnej.

¿Doña Kamila Anna Bąkowska, consientes en contraer matrimonio civil, libre y voluntariamente, con Don Manuel Jesús Martínez Llorens, aquí presente? 

Nie byłabym sobą gdyby w tym momencie nie przeszedł mi przez myśl głupi pomysł, że może zażarcikuję, że “no consiento”. Jednak nie chciałam doprowadzić do zawału u żadnej obecnych tam osób, ani tym bardziej mojego Manuela, który do ślubu poszedł o lasce (kule wydawały nam się mało eleganckie) z powodu urazu kolana.

Ceremonia miała miejsce w ratuszu i nie żałujemy tej decyzji. Chłodne mury Urzędu Stanu Cywilnego w Elche, który znajduje się w tym samym budynku co sąd, i przez który przechadzają się skazani w kajdankach, nie wydały nam się najlepszą scenerią.

Nasza uroczystość była mała, skromna i wielokrotnie przekładana w czasie z powodu koronawirusa. Przysporzyła nam wielu “łapań za głowę”, wątpliwości, “półrozwodów” i zawirowań.

Wy też możecie!

Mam nadzieję, że nie będzie takiej potrzeby, ale gdybym kiedyś jeszcze raz brała ślub, zdecydowanie skorzystałabym z pomocy wedding plannera_ki. Zawarcie związku małżeńskiego to nie tylko morze sentymentalnych skojarzeń, ale także długie przygotowania: wybór miejsca na ceremonię i bankiet, zaproszenia, suknia, fryzjer, makijaż, stoły, kwiaty, kościół lub sąd….

Jeśli dodać do tego konieczność organizacji ślubu w miejscu oddalonym o tysiące kilometrów od domu, przedsięwzięcie to może stać się prawdziwym koszmarem.

Bo wiecie, że nie musicie mieszkać w Hiszpanii by móc powiedzieć sobie TAK w tym śródziemnomorskim kraju? Biała suknia a wokół palmy? Da się zrobić!

Hiszpania jest bogata w kulturę i gastronomię, które sprawiają, że stała się celem podróży dla wielu obcokrajowców, którzy marzą o wymianie obrączek m.in. w Maladze, Barcelonie czy Alicante. To dobry pomysł również ze względu na dobrą komunikację. Mają lotniska, szybkie pociągi, dobre drogi. Świetny klimat przez większą część roku jest kolejnym plusem.

A Hiszpania stoi otworem dla wszystkich, małżeństwa osób tej samej płci są legalne od 2005 roku.

Jakie dokumenty są potrzebne?

  • ważne dowody osobiste bądź paszporty obu partnerów
  • oryginały aktów urodzenia
  • dokumenty potwierdzające, że każdy z partnerów może zawrzeć związek małżeński
  • akt rozwodu (jeśli dotyczy)
  • zaświadczenie o miejscu zamieszkania + adres zameldowania (co najmniej jeden z partnerów musi mieszkać w Hiszpanii od co najmniej roku lub być obywatelem hiszpańskim)

Na samym początku należy rozpocząć procedurę w urzędzie stanu cywilnego. Poinformują Was tam o wszystkich dokumentach niezbędnych do zorganizowania ślubu oraz o dalszych krokach. Zostaną założone akta, wyznaczona data ślubu i dokonana rejestracja w momencie dostarczenia niezbędnej dokumentacji.

Ślub cywilny może być zawarty w dowolnym miejscu wybranym przez parę młodą. W grę wchodzą ratusz, urząd stanu cywilnego, ale i przestrzeń pod gołym niebem, takie jak ogród np. przy hotelu, plaża lub posiadłość wiejska, la finca.

Ceremonię może poprowadzić pracownik urzędu miasta czy też mistrz ceremonii ślubnej*. To właśnie on jest odpowiedzialny za stworzenie emocjonalnej i przede wszystkim spersonalizowanej struktury i scenariusza ślubu. Ceremonia cywilna może być stworzona przez i na potrzeby pary młodej.

*mistrz ceremonii ślubnej – tylko w przypadku ślubów symbolicznych.

Jak zorganizować ślub w Hiszpanii? Krok po kroku

  1. Wybrać datę ślubu.
  2. Obliczyć liczbę gości i przybliżony budżet.
  3. Wybrać świadków.
  4. Znaleźć i zarezerwować miejsce na bankiet.
  5. Znaleźć i zarezerwować miejsce ślubu.
  6. Szukać usługodawców: fotograf, kamerzysta, catering, wedding planner, dekorator, osoba udzielająca ślubu.
  7. Pomyśleć o możliwych miejscach na miesiąc miodowy i poprosić o wycenę.
  8. Znaleźć i wynająć muzykę na wesele.
  9. Wybrać i zamówić zaproszenia.
  10. Wybrać i zakupić obrączki ślubne.
  11. Przygotować dokumentację potrzebną do ślubu cywilnego.
  12. Zarezerwować pokoje hotelowe dla gości.
  13. Wybrać i zakupić suknię ślubną.
  14. Zakupić garnitur, akcesoria ślubnych: buty, nakrycie głowy/ welon, kolczyki itp.
  15. Wybrać fryzjera, wizażystę dla panny młodej.
  16. Umówić pana młodego do fryzjera i barbera.
  17. Ustalić dekoracje ślubne.
  18. Wysłać zaproszenia.
  19. Przygotować ceremonię, protokół, czytania, muzykę.
  20. Zamówić kwiaty na ślub.
  21. Zarezerwować transport dla gości.
  22. Przygotować pierwszy taniec pary młodej (choreografia).
  23. Zrobić test włosów i makijażu.
  24. Wybrać muzykę na przyjęcie i bankiet.
  25. Przetestować i wybrać menu.
  26. Zadzwonić i ponownie potwierdzić wszystkich zatrudnionych usługodawców.
  27. Potwierdzić obecność wszystkich gości.
  28. Potwierdzić rezerwację na miesiąc miodowy.

Na co zwrócić uwagę organizując dwujęzyczny ślub i ceremonię? 

  • Na początek, bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie zaproszeń w dwóch językach. byłoby wspaniale zadbać o znaki powitalne, a nawet całe oznakowanie sali w obu językach.
  • Stwórzcie stronę Waszego ślubu. Podajcie wszystkie informacje w 2 językach i wyślijcie je do gości. Gdy będą mieli pytania dotyczące szczegółów Waszego ślubu, będą mogli wejść na stronę i znaleźć informacje w swoim języku.
  • Jeśli zamierzacie skorzystać z pomocy wedding plannera_ki, postarajcie się znaleźć osobę, która zna oba języki.
  • Włączcie do menu potrawy z obu kultur.
  • Innym ważnym elementem jest wybór utworów na wesele w obu językach, aby każdy gość mógł powywijać szkieletem do swoich weselnych hitów.
  • Postarajcie się pogrupować gości mówiących tym samym językiem, by przy stołach siedzieli razem.
  • Znalezienie urzędnika ślubnego, który mówi w obu językach będzie ogromnym plusem. Jeśli nie ma takiej możliwośći, należy zapewnić tłumacza przysięgłego.
  • Kolejnym świetnym pomysłem jest zatrudnienie tłumacza symultanicznego, który na weselu siedzi wśród gości i tłumaczy. Sama kiedyś pracowałam jako tłumacz na weselach. Niesamowite doświadczenie.
  • Pomyślcie o zakwaterowaniu dla Waszych gości. Biorąc udział w tej uroczystości na drugim końcu Europy, nie mają innego wyjścia jak zostać na przynajmniej jedną noc w Hiszpanii.
  • Potrzebne może być też wynajęcie autokaru do przewozu gości, Od ich pierwszej chwili w tym kraju będą potrzebowali transportu z lotniska do hotelu.

Jak zorganizować ślub w Hiszpanii i dlaczego warto zatrudnić do tego Wedding Plannera_kę?

Wedding Planner_ka będzie Waszym najlepszym przyjacielem, osobą, której możecie zaufać w obcym kraju, która zapewni, że Wasz ślub w Hiszpanii, nawet jeśli jesteście daleko od domu, będzie pełnym sukcesem.

Z wedding plannerem:

  • Poznacie lepiej trendy ślubne panujące w wybranym miejscu.
  • Szybciej wybierzecie godnych zaufania usługodawców.
  • Zatrudnicie eksperta w procedurach.
  • Zaoszczędzicie dużo czasu i pieniędzy na planowaniu ślubu.
  • Łatwiej skontrolujecie swój budżet.
  • Będziecie mogli cieszyć się tym wyjątkowym dniem bez stresu i bólu głowy.

Organizacja ślubu wiąże się z podejmowaniem wielu decyzji, poszukiwaniem i znalezieniem wielu usługodawców, którzy pasują do Waszego stylu i osobowości, ale także do Waszego budżetu. W przypadku organizacji ślubu w miejscu docelowym, będziecie musieli wykonać wiele researchu i prawda jest taka, że posiadanie dobrej wróżki (eksperta z doświadczeniem i wiedzą na temat świata ślubów w danym kraju) pomoże Wam w zarządzaniu i podejmowaniu
lepszych decyzji.
No, i oczywiście unikniecie bólów głowy.

Tekst powstał we współpracy z @weselewHiszpanii polskiej wedding plannerki w
Hiszpanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.